Slimme meetingrooms optimaliseren thuiswerk

26.03.2024

Hoewel thuiswerken stilaan een evidentie is, verlangen veel medewerkers ook naar meer persoonlijk contact. Om een antwoord te bieden op deze paradox, moeten bedrijven op zoek naar toepassingen die ook rekening houden met de menselijke kant.

Hybride werken maakt op vandaag al deel uit van het personeelsbeleid van heel wat bedrijven. Terecht, aangezien 53% van alle medewerkers verwacht te kunnen thuiswerken1 en van de medewerkers voor wie thuiswerk mogelijk is, 70% er de voorkeur aan geeft om dit drie dagen per week te doen2. Tegelijkertijd botsen veel werknemers vandaag op de technische limieten van hybride werken. Zo geeft 91% van de thuiswerkende medewerkers aan gefrustreerd te zijn over inadequate vergadertools3 en wordt er steeds vaker voor gekozen om meetings in real life te laten plaatsvinden. Deze tegenstelling wordt ook wel de ‘hybrid working paradox’ genoemd: hoewel hybride werken massaal omarmd wordt, is er ook een verlangen naar meer menselijk contact.

 

Verder dan technologie alleen

Hoe kunnen bedrijven met deze paradox omgaan? Hoe kunnen ze ingaan op de wens om meer thuis te werken, zonder dat het persoonlijke contact verloren gaat? Het antwoord ligt in een nieuwe benadering van hybride vergaderen, waar niet enkel naar het technische, maar ook naar het menselijke aspect gekeken wordt. In deze benadering zijn er drie factoren die een cruciale rol spelen:
 

  1. Gelijkwaardigheid
    Alle deelnemers moeten zich tijdens de vergadering gewaardeerd en gehoord voelen.
     
  2. Toegankelijkheid
    De vergadering moet toegankelijk zijn voor alle deelnemers, ongeacht hun locatie. Elke deelnemer moet toegang hebben tot de juiste tools en technologieën.
     
  3. Gelijkheid
    Alle deelnemers moeten elkaar tijdens de vergadering op dezelfde manier zien en horen. Ze moeten kunnen communiceren op hetzelfde niveau en er moet ook ruimte zijn voor non-verbale communicatie.

 

Meetingroom 3.0

Naast aandacht voor het menselijke aspect van hybride vergaderen, blijft kiezen voor de juiste tools en technologie natuurlijk essentieel. Om de kwaliteit van de interacties te optimaliseren, is het aangewezen om te investeren in een nieuw type meetingroom. Afhankelijk van de grootte van uw bedrijf, kan u 1 à 2 ruimtes met een capaciteit van 3 tot 11 personen uitrusten met een Bring your own device-oplossing.

Binnen dit type meeting room brengt elke deelnemer zijn eigen laptop  mee en verbindt die met de videoconferentie-oplossing. Dat systeem vervangt de camera, luidsprekers en microfoon van de afzonderlijke toestellen en zorgt dus voor een betere video- en audiokwaliteit. Met deze oplossing werkt u platformonafhankelijk en kan u ongeacht het type meeting, of dit nu Microsoft Teams, Zoom, Webex of Google Meet, de videoconferentieoplossing gebruiken.

Een standalone-oplossing kan mogelijks voor u ook een oplossing zijn. Deze werkt via een vaste computer in de vergaderruimte, waardoor vergaderingen zonder hulp van een extra laptop kunnen gestart worden. Deze oplossingen maken meestal gebruik van platformspecifieke toepassingen onder licentie, zoals Microsoft Teams, Zoom of Webex.

Medewerkers die deelnemen van op een andere locatie krijgen een volledig beeld van de vergaderruimte en horen elke bijdrage, wat zorgt voor een grotere betrokkenheid. Door ook een clickshare-oplossing aan het video-conferentiesysteem toe te voegen, kunnen documenten moeiteloos en draadloos gedeeld worden, zowel in de vergaderruimte als daarbuiten.

 

Op zoek naar de beste hybrid working-oplossing voor uw bedrijf? Neem contact op met uw Account Manager.

 

1 Gallup. “The Future of Hybrid Work: 5 Key Questions Answered With Data.” Published 2022.
2 Directions 2021 The Rapidly Evolving Future of Collaboration and Conferencing; NB Webcam Study
3 Freshworks, State of Workplace Technology April 2022

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht