Dankzij de slimme bril en 5G gaat foutenmarge naar beneden

24.03.2023

Cargo-afhandelaars zijn verantwoordelijk voor het laden en lossen van luchtvracht en voor het opvolgen van alle grondafhandelingsactiviteiten. Vaak werken ze nog met papier. 5G en Assisted Reality maakt hun werk veiliger, sneller en correcter.

Cargo-afhandelaars, ook wel ramp agents genoemd, staan in voor het lossen en laden van vliegtuigen. Basisvereiste van die job: ze werken altijd tegen de klok. Want hoe langer een vliegtuig aan de grond staat, hoe meer geld het kost. Daarnaast is ook hun veiligheid prioritair, en dat in weer en wind.

Bij het afhandelen van luchtcargo komt nog steeds veel papierwerk kijken. Wanneer de ramp agents aan hun werkdag beginnen, krijgen ze een papieren lijst met vrachten die ze moeten afhandelen. Ze gaan dan op zoek naar de juiste dolly's, om daar de gevraagde palletten op plaatsen. "Dat zoeken duurt wel eens langer dan gewenst met veel tijdsverlies als gevolg", weet Olivier Nerinckx, Product Manager Device Industry 4.0 bij Orange Belgium. "Werken met papier is bovendien foutgevoelig, met alle risico van dien. Als een pallet op het verkeerde vliegtuig wordt geladen, gaat er kostbare tijd en geld verloren. Werken met assisted reality glasses in combinatie met digitale werkinstructies en 5G is in dit verhaal de ideale combinatie"

Handenvrij werken tijdens laden en lossen met smart glasses

Door cargo-afhandelaars uit te rusten met smartglasses, kunnen we hun papierwerk vervangen door een digitaal en handenvrij proces. De cargo-afhandelaar plaatst het juiste pallet op de juiste dolly en associeert ze met elkaar door QR-codes te scannen met de slimme bril. Eens het pallet in het vliegtuig zit, maakt hij de associatie op dezelfde manier ongedaan.

Op het moment van associatie en deassociatie maakt de cargo-afhandelaar een foto met zijn slimme bril, waarop de gps-coördinaten en het tijdstip registreerd worden. Die foto's worden centraal bewaard, zodat men alle data later exact kan terugvinden. Die vorm van Assisted Reality levert tijdswinst op, elimineert heel wat fouten en verhoogt ook de veiligheid van de werknemers.

Is er schade aan een pallet, dan kan de cargo-afhandelaar met de smartglasses een videogesprek opstarten met de backoffice. "Een operator kijkt dan mee via de bril om de situatie in te schatten", legt Olivier Nerinckx uit. De operator (in de backoffice) maakt een foto van de schade die bij in het dossier komt. Daarna kan hij verdergaan met de associatie of deassociatie, of het proces stilzetten.

Voordelen van 5G

Een luchthaven is een complexe omgeving waarin het niet evident is om voor een betrouwbare connectiviteit te zorgen. De cargo-afhandelaars werken zowel binnen als buiten, en hun werkomgeving verandert continu met vliegtuigen, containers en dolly's die in beweging zijn. "Een goede connectiviteit is hier cruciaal en 5G is ideaal voor zo'n omgeving", beklemtoont Olivier Nerinckx.

Met 5G network slicing hebben de cargo-afhandelaars bovendien garanties over de beschikbaarheid van de nodige ressources op het netwerk, zodat ze altijd en overal toegang hebben tot de nodige informatie over de associaties en de locaties van de dolly's. De hoge bandbreedte en lage vertraging van een 5G standalone-netwerk zijn ook cruciaal om het volledige potentieel van Assisted Reality te kunnen gebruiken in zulke omgeving.

 

Wil u ook ontdekken hoe uw bedrijf efficiënter, veiliger en foutlozer kan werken? Maak dan kennis met de de mogelijkheden van 5G.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht