Stad Luik brengt toeristenstroom in kaart met data

06.07.2023

Hoe kan je als toeristische dienst goed werk leveren als je geen zicht hebt op de toeristen in je stad? Die vraag stelde de Dienst voor Toerisme van Luik zich. Data Analytics van Orange biedt een oplossing voor dat probleem. 

Luik, ook wel La Cité Ardente genoemd, is een aantrekkelijke stad voor toeristen. De musea, kerken en pendelboot trekken heel wat bezoekers. Maar sommige toeristen verkiezen om wat in de stad rond te dwalen, te winkelen of kunstgalerijen te bezoeken – waardoor ze dus niet in de bezoekersstatistieken terecht komen. "Op die toeristen hadden we geen zicht als ze niet bij ons langskwamen voor uitleg of als ze niet in een hotel overnachtten", zegt Elise Dereppe, communicatiemanager van de toeristische dienst van Luik. "Daarom gingen we op zoek naar een oplossing die ons een vollediger beeld van de toeristen in onze stad kon geven."

 

Overzicht van alle bezoekers

Voor die oplossing kwam de toeristische dienst bij Orange aankloppen. Met Data Analytics heeft Orange namelijk een IT-solution in huis waarmee de locatiegegevens van mobiele telefoons op het netwerk van Orange op een geanonimiseerde manier kunnen verzameld worden. Hoe vaak worden bepaalde plekken bezocht, van waar komen die bezoekers, hoe verplaatsen ze zich en wat zijn de drukste periodes? Het zijn allemaal vragen waarop Data Analytics een antwoord kan bieden.

"We kozen voor Orange omdat we bij hen eenvoudig toegang tot de data kregen", verklaart Elise Dereppe. "Elke twee maanden ontvangen we een overzicht van de mensenstromen in twee toeristische zones in Luik. Als er dan bijvoorbeeld een festival was, kunnen we kijken hoeveel personen er gedurende het festival in de stad waren en uit welke regio’s deze bezoekers afkomstig zijn. Op deze manier willen we in kaart brengen welke evenementen welke toeristen aantrekken en welke festiviteiten minder populair zijn."

Dankzij Data Analytics begrijpen we de verscheidenheid van toeristen beter.

Quote_Liege.jpg

Elise Dereppe, communicatiemanager van de toeristische dienst van Luik

Lessen uit de lockdown

De toeristische dienst startte met het verzamelen van gegevens in januari 2020, twee maanden voor de nationale lockdown door de COVID-pandemie. "Aanvankelijk waren we teleurgesteld, want net op het moment dat we zo'n krachtig instrument kregen, bleven de toeristen weg", blikt Elise Dereppe terug op die periode. "Maar toen beetje bij beetje de maatregelen minder streng werden, beseften we dat dit een unieke kans was. Eerst gingen de musea weer open, nadien de winkels, en daarna de restaurants en bars. Die geleidelijke heropening van de samenleving liet ons toe om precies te analyseren wat de toeristen het belangrijkste vinden."

 

Beter dan buikgevoel

Dankzij Data Analytics kan de toeristische dienst beslissingen nemen op basis van data in plaats van op buikgevoel. "Zo organiseren we elk jaar op 15 augustus een groot feest in Luik, met folkloristische processies die steeds een groot succes zijn", zegt Elise Dereppe. "We dachten dat deze festiviteiten ook wel toeristen aantrokken, maar de data van Orange ontkrachtten dat: de bezoekers bleken vooral mensen uit Luik en omgeving te zijn."

Daarnaast kreeg de Dienst voor Toerisme ook een duidelijk beeld van in welke periode de stad het grootste aantal toeristen over de vloer krijgt. "Op basis van de cijfers van overnachtingen en bezoekersaantallen bij de verschillende instellingen, dachten we altijd dat de toeristische topperiode in onze stad tussen april tot juli liep en dat er dan in december een piek was met de kerstmarkt. Maar in de data zagen we dat de periode van september tot december ook populair was bij toeristen. Daarom breiden we de begeleide rondleidingen, die we normaal van april tot oktober organiseerden, dit jaar uit tot midden november."

 

Doelgerichte marketingacties

Data Analytics laat ook zien van waar de toeristen die Luik bezoeken, afkomstig zijn. Voor buitenlandse bezoekers bevatten de locatiedata het land van oorsprong; voor binnenlandse bezoekers de gemeente waar ze wonen. “Dat is interessant om specifieke doelgroepen in België aan te spreken”, voegt Elise Dereppe toe. "De verkeerssituatie is op dit moment niet altijd optimaal in Luik, en daarom zijn we dit jaar begonnen met een marketingcampagne om toeristen te stimuleren om met de trein te komen. Zo hoeven ze zich geen zorgen te maken over verkeersopstoppingen of het vinden van een parkeerplaats. Die campagne richten we specifiek op steden met een rechtstreekse treinverbinding, zoals Brussel, Antwerpen, Oostende, Gent en Brugge. Over enkele maanden zullen we zien wat voor effect de campagne heeft."

Nog een ander voorbeeld maakt duidelijk dat niet elke toerist hetzelfde gedrag heeft: "Doorgaans komen Franse en Duitse toeristen komen op eender welke dag van de week, van maandag tot zondag, terwijl Vlamingen voornamelijk gedurende het weekend komen, van vrijdag tot zondag", legt Elise Dereppe uit. "Dankzij Data Analytics hebben we een duidelijker zicht over die verscheidenheid. Als we iets willen organiseren voor Vlaamse toeristen, weet ik nu dat we dit best van vrijdag tot zondag organiseren en niet op de andere dagen, terwijl een activiteit voor Franse toeristen wel op dinsdag kan."

 

Eenvoudige analyses

Het grote voordeel van Data Analytics is volgens Elise Dereppe het gebruiksgemak. "In het begin had ik natuurlijk wel wat vragen en begreep ik sommige data niet, maar Orange gaf snel duidelijke antwoorden." De communicatiemanager benadrukt ook dat wie geen wiskundige achtergrond heeft, geen schrik hoeft te hebben: "Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd en was niet zo vertrouwd met data-analyses. Maar het is echt een gebruiksvriendelijk en krachtig platform, en je krijgt goede ondersteuning van Orange. Ondertussen maak ik mijn eigen rapporten op basis van de data die ik als spreadsheets uit Data Analytics exporteer."

 

Kunnen locatiedata ook de werking van uw organisatie optimaliseren? Bespreek de mogelijkheden van Data Analytics met onze experts.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht